Posted by: mfelat | March 17, 2009

BRAWN GP’ nin hızı gerçek mi?

En son yapılan Barcelona testlerine kadar herkesin aklında aşağı yukarı 2009 sezonunun nasıl geçeceğiyle ilgili belli bir resim belirmişti ve sezonu hangi takımların domine edeceğine dair hakim bir düşünce vardı, fakat son yapılan Barcelona testleri birçok süprizi de beraberinde getirerek tabiri caizse taşları yerinden oynattı.

Bu sene diğer bütün takımların aksine Bahreyn’ de test yapmaya karar veren üç takım Ferrari, BMW ve Toyota, Jerez’ de yapılan testlere geldiklerinde, performans olarak çok yakın ve diğer takımlara göre daha iyi durumda görünüyorlardı. Renault, Red Bull ve Williams’ ında bu takımları takip ettiği düşünülüyordu. McLaren’ in ise testlerde sürekli 2008 ile 2009 arka kanadı arasında  gidip gelmesinden dolayı görece performansı hakkında net bir yorum yapılamıyordu. Ancak en son Barcelona testlerinde ki süprizlerden sonra ortaya çıkan tablo herkesi bu düşüncelerini gözden geçirmek zorunda bıraktı. Peki neydi herkesi bu kadar şaşırtan ve belki de rahatsız eden süpriz? Eğer McLaren’ in sezon başlamadan yeterli hıza sahip olmadıklarını itiraf etmelerini saymazsak, herkesi en çok şaşırtan şey, tabi ki Brawn GP’ nin testlerde ortaya çıkan etkileyici performansıydı. Peki Brawn GP gerçekten sanıldığı kadar hızlı mı? İsterseniz bu soruya aşağıda yanıt aramaya çalışalım.

Honda Formula 1′ den çekildiğini açıkladıktan sonra Brackley tabanlı takım uzun bir süre takımı kurtaracak bir alıcı aradı ve bunda başarılı olamayınca da en son çare olarak geçen yıl takımın başına getirilen eski Ferrari Teknik sorumlusu Ross Brawn tarafından satın alınmak zorunda kalındı. Yeni takımın adı Brawn GP olarak belirlendi ve takım bu sene, montajı Ferrari motoruna göre daha kolay olan Mercedes motoruyla yarışacağını açıkladı. Takımın belki de en büyük dezavantajı sezon öncesi testlerin çoğuna katılamamış olmalarıydı. Bu test eksikliği Button’ ın da dillendirdiği gibi takımın sezon içerisinde daha çok dayanıklılık sorunu yaşamasına neden olabilir.

BGP

BGP

Brawn GP testlerin birinci gününde piste ilk çıktığında ve testlerin öğleden önceki bölümünü ilk sırada tamamladığında çoğu insan bunu etkileyici buldu belki ama fazla da önemsemedi, ancak ilerleyen günlerde Brawn GP’ nin diğer takımların aksine kolaylıkla çok etkileyici zamanlara imza atabiliyor olması ve tur derecelerindeki tutarlılık bir anda herkesin dikkatini bu takım üzerine çekmeyi başardı. Asıl dikkati çeken Brawn GP’ nin hem az yakıtla hem de yarış yakıt yükleriyle attığı turlarda düzenli olarak rakiplerinden daha hızlı olmasıydı. Bu hızın gerçek olmadığını düşünenler, takımın sponsor bulabilmek adına kuralların izin verdiği minumum 605 kg olan ağırlıktan daha hafif bir araçla test yaptığını veya motoru bu seneki üst sınır olan 18 bin devirin üzerinde çalıştırıyor olabileceğini öne sürdüler. Özellikle son iki günde yapılan testlerde herkesin en iyi durumda olduğunu düşündüğü Ferrari ve BMW bile Brawn GP’ nin en iyi tur zamanlarına cevap veremedi.

Massa’ nın Button’ la Çarşamba günü, Barrichello ile de Perşembe günü yarış yakıt yükleriyle atmış oldukları 20′ şer turun karşılaştırmasını yaparsak, Button bu 20 turun 19′ unu, Barrichello 14′ ünü, Massa ise sadece 2 sini 1:21′ in altında atabildi. Asıl daha ilginç ve önemli olanı ise Barrichello’ nun bu turların 19. sunda 1:20′ nin de altına inerek 1:19:974 lük bir tur atabilmiş olmasıydı. Massa nın dereceleri ise sonlara doğru gelindiğinde 1:22 lere düşmekteydi. Bu da Brawn GP’ nin yakıt yüküyle atılan turlarda lastiklerine daha iyi bakıyor olduğunun bir kanıtı olarak değerlendirilebilir. Ayrıca Barrichello ve Kubica’ nın aynı gün arka arkaya pitten çıkarak benzer bir program dahilinde attıkları 20’şer turun sonunda Kubica’ nın Barrichello ile arasındaki farkı kapatamadığı da açıkça görüldü.

16 Mart’ ta Jerez’ de yapılan teslerde ise Alonso iki Brawn GP pilotunun da önünde yer aldı ancak testler daha yakından incelendiğinde Brawn GP’ nin daha hızlı olduğu ortaya çıkıyor. Alonso’ nun en iyi derecesi (1.18.343) 4 turluk bir serinin 3. turunda çok yavaş bir ikinci turdan sonra geliyor. BGP pilotları ise aynı gün hep uzun turlar atmışlar, örneğin Barichello attığı 37 turun 35′ ini 1:20 nin altında, 6′ sını ise 1:19 altinda atmış. İnanılmaz bir performans, bu performans bile tek başına BGP’ nin 4 turluk bir denemede kolaylıkla 1:17′ leri bulabilecek potansiyele sahip olduğunu gösteriyor. Karşılaştırmak için Hamiltonun 20 turluk serisinde ki derecelerine bakacak olursak bunlardan hiçbiri 1:20 nin altında değil, en hızlı derecesi (1.19:513)  ise 5 turluk bir seri içinde gelebilmiş.

BGP 001

BGP 001

Yukarıda ki test derecelerine bakıldığında Brawn GP’ nin sadece az yakıtla değil aynı zamanda ağır depoyla da rakiplerine oranla daha hızlı ve daha tutarlı olduğu belli oluyor. Tabi lastiklerine daha iyi bakıyor olduğu da gözden kaçmıyor. Ayrıca önemli olan noktalardan bir tanesi de her ne kadar pazartesi günü vites kutusunda bir problem yaşamış olsalar da, Brawn GP’ nin Barcelona’ da yaptığı 2000 km’ den fazla mesafeye rağmen henüz ciddi bir teknik sorunla karşılaşmamış olması.

Aracın testlerde sponsor bulmak adına düşük ağırlıkla çıktığına dair iddialara gelirsek; Brawn GP’ nin sahip olduğu güçlü Mercedes motoruna rağmen Barcelona’ da ki start-finish düzlüğünde Ferrari’ den 5 km daha yavaş olması bu iddiayı zayıflatmaya yetiyor. Çünkü hafif bir aracın uzun düzlüklerde çok daha hızlı olması kuvvetle muhtemel her ne kadar Ferrari ek olarak KERS sistemini kullanıyor olsa da. Motorun 18 bin devirden daha yüksek bir devirle kullanıldığı iddiası da, diğer takımların Brawn GP’ nin sesini analiz ederek dahi kolaylıkla ortaya çıkarılabileceği birşey olduğundan çok mantıklı gelmiyor. Aslında bu tür kuşkuların altında yatan en önemli nedenlerden biri de önceki sezonlarda bazı takımların sezon öncesi testlerde çok hızlı görünmelerine rağmen sezon başladığında bu performanslarını sürdürememeleri.

İsterseniz biraz da Brawn GP’ nin tasarımına değinelim. Son iki sezondur bekleneni veremeyen ve gridin son sıralarında mücadele eden Honda takımı 2007 eylülünde 2009 kuralları onaylandığında 2008 araçlarının yeteri kadar hızlı olacağını da beklemediklerinden, takımın başına deneyimli ve daha önce alt sıralardaki Ferrari yi en tepeye taşımış olan Ross Brawn’ı getirerek bütün kaynaklarını 2009 projesine ayırdılar. Geçen sezon ki 2008 aracında bile sezon boyunca 2009 aracına uyumlu parçalar haricinde hiçbir geliştirme çalışması yapılmaması, Honda’ nın kendini bu projeye ne kadar adadığını gösteriyor. Takımın geçen sene durup dururken iki dünya şampiyonluğu bulunan Alonso’ yu transfer etmek için sarfettiği çaba da bu projeye ne kadar güvendiklerini gösteriyor. Honda’ nın geçen yıl boyunca iki tanesi Brackley’ deki merkezlerinde olmak üzere 4 tane rüzgar tünelini 2009 projesi için çalıştırdığı da söylenenler arasında. Button’ ın geçen hafta “bazı takımların bizim işe yaramadığını çoktan bildiğimiz çözümleri hala deniyor olduklarını görmek çok ilginç” şeklindeki demeci ise takımın 2009 tasarımında ne kadar ilerlemiş olduklarını gösteriyor.

BGP ön kanat

BGP ön kanat

Aracın tasarımına bakacak olursak, detaylara yakından bakıldığında aracın rakiplerine göre daha hızlı olmaması için hiçbir sebep görünmüyor. Araçta KERS’ in kullanılmayacak olması aracın ağırlık dağılımını ayarlama da büyük kolaylık sağlarken KERS’ in soğutulmasıyla ilgili sorunlarla da uğraşmayacakları için daha yüksek ve efektif bir sidepode dizaynı kullanabilmişler. Aracın ön kanadı ve ön süspansiyonunda da diğer hiçbir takımda olmayan ölçüde kompleks ve başarılı çözümler uygulanmış. Aracın aynaları bile diğer takımların çözümlerine göre çok daha farklı görünüyor. Asıl büyük performans farkını oluşturduğu düşünülen parça ise hiç kuşkusuz bütün takımlardan farklı olan diffüzör tasarımları. Henüz FIA’dan onay almamış ve diğer takımların illegal olduğunu düşündüğü diffüzörleri arka çarpışma yapısının bir uzantısı olarak tasarlandığı için kurallar dahilinde gözüken bir yapıya sahip ve bu sistem iki farklı diffüzör gibi işlev görerek arka tarafta çok büyük bir downforce oluşmasına olanak sağlıyor. Çok kısa sürede araca montajı yapılan Mercedes motorunun ise Honda motoruna göre en az 50 beygir daha güçlü olduğuna inanılıyor.

BGP arka kanat ve diffüzör

BGP arka kanat ve diffüzör

Rakip takımların Brawn GP ile ilgili basında çıkan değerlendirmeleri de takımın hızlı olduğunun yarışlar başlamadan önce onaylanması anlamına geliyor. Çoğu takımın halihazırda Brawn GP araçlarının nasıl bu kadar hızlı olabildiğini yakından incelediği tahmin ediliyor. Ferrari, BMW, Renault ve Williams’ tan yetkililer yaptıkları açıklamalarla Brawn GP’ nin üstün performansını kabul ederlerken onları yakından ve dikkatle takip edeceklerinin işaretlerini de vermiş oldular.

Brawn GP’ nin gerçek performansı elbette ki sezonun ilk yarışı Melbourne’ da ortaya çıkacak ama her ne kadar sezonun ilk bölümünde hızlı olacakları düşünülse de sezon ilerledikçe rakiplerinin gelişim hızını yakalayamayacaklarına inanılıyor. Böyle düşünülmesinin altında yatan en büyük sebep ise, aracın dev bir bütçeye sahip Honda tarafından tasarlanmasına rağmen kısıtlı bir bütçeye sahip olan Brawn tarafından geliştirilecek olması. Halihazırda çalışanların fabrikada yoğun olarak Barcelona yarışında araca yüklenecek güncellemeler üzerinde çalışıyor oldukları bilinmesine rağmen daha önceki yıllarda sezona hızlı başlayıp gelişim eksikliğinden dolayı geriye düşen takımların varlığı da bu düşünceyi destekliyor.

Her ne olursa olsun sezona renk katacaklarına kesin gözüyle bakılıyor. Henüz en rekabetçi otomobillerle yarışamadığı için gerçek performansını gösterememekten yakınan Button ve Ferrari’ deyken Schumacher’ in gölgesinde kalan Barrichello için belki de kariyerlerinin en büyük fırsatı bu sene Brawn Gp ile yarışıyor olmaları olacak. Bu fırsatı nasıl kullanacaklarını ise bize zaman gösterecek.

Advertisements

Responses

  1. Gerçekten çok profesyonel ve akıcı bir yazı. Okurken tam ” ama, bu soyle de ola…” diyecekken bir sonraki paragrafta cevabı veriliyor. Bu yazıdan dolayı Mesut Felat Bey i tebrik ederim. Gelecek yazıları merakla bekleyecegim 🙂

  2. Yorumların için çok teşekkür ederim, beğenmenize sevindim..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: