Posted by: mfelat | March 20, 2009

2009 sezonunda daha çok geçiş izleyebilecek miyiz?

FIA tarafından kurulan, liderliğini Paddy Lowe (McLaren), Pat Symonds (Renault) ve Rory Byrne (Ferrari) ın yaptığı grup (OWG, The Overtaking Working Group) Formula 1′ de geçişi kolaylaştırabilmek için yoğun çalışmalar yaptı ve FIA’ da bu çalışmaların ışığında 2009 için yeni düzenlemeleri hayata geçirdi. Çoğu aerodinamik alanda olmak üzere birçok yeniliği bu seneden itibaren araçlarda göreceğiz ama bu düzenlemeler gerçekten geçişi arttırabilecek mi? İsterseniz buna cevap bulmaya çalışalım.

F1′ de kurallar uzun süre değişmediğinden ve FIA motor gelişimini dondurduğun dan takımlar araçların performansını arttırabilmek ve fark yaratabilmek için araçları özellikle aerodinamik açıdan geliştirmeye yöneldiler ve araçlara çok değişik kanatçıklar taktılar. Bu da takip eden araçlar için artan kirli hava anlamına geliyordu. Bu nedenle araçlar arasında çok büyük bir performans farkları olsa bile araçlar arasında çok fazla geçiş izleyemiyorduk. Sonuçta FIA yaptığı yeni düzenlemelerle araçların oluşturduğu downforce’ u % 50 oranında azaltarak araçların birbirlerini daha kolay takip edebilmelerini amaçladı. Bunun için ön, arka kanatlarda ve diffüzörlerde birçok değişikliğe gidildi. Ayrıca araç üzerinde ki kanatçıklar ve yarıklarda yasaklandı. Daha sezon başlamadığından bu düzenlemelerin işe yarayıp yaramayacağını henüz bilemiyoruz ama bazı takımların özellikle farklı difüzör tasarımlarına gitmiş olmaları bizleri şüpheye düşürmeye yetiyor.

2009 araçları görücüye çıkmaya başladıklarında bazı araçların diffüzör tasarımlarının kurallara uygun olup olmadığı sorgulanmaya başlandı. Önce Toyota ve Williams takımlarının ardından da Brawn GP’nin araçları Max Mosley ve Charlie Whiting’ in de sonradan itiraf ettikleri gibi kurallardaki boşlukları kullanmışlardı. Araçlar diffüzörlerini arka çarpışma yapısına birleşik olarak tasarladıkları için sınırları aşmışlardı ve bu yapı iki ayrı diffüzör işlevi görerek araçların daha fazla downforce elde etmesini sağlıyordu. Rakip takımların bazıları bunu Melbourne’de yapılacak ilk yarışta protesto etmeye hazırlanırken FIA’nın bu konuda nasıl bir karar vereceği herkes tarafından merakla bekleniyor. FIA’nın bu araçları legal ilan etmesi durumunda ise en fazla birkaç yarış içinde bütün bir gridin benzer diffüzörler kullanıyor olacağını tahmin etmek pekte güç değil. Peki bu gelişme geçişi kolaylaştırma adına yapılan bütün çalışmaların boşa gitmesi anlamına da gelmiyor mu? Dikkatle bakılacak olursa bu çalışmalara liderlik etmiş olan Ferrari, McLaren ve Renault’ un diffüzör tasarımları oldukça basit ve kurallara uygun görünüyor. Doğru olanda bu değil miydi zaten? Kuralların koyulması aşamasında buna direk katkı sağlayıp aynı zamanda da bu kurallardaki boşlukları delmeye çalışmayacakları için kurallarda ki boşluklaı bulmak diğer takımlara kaldı.

Yukarıda eklemiş olduğum video Barcelona testlerinden. Massa bir Toyota’ yı takip etmeye çalışırken bir anda aracın hakimiyetini kaybederek spin atıyor. Ben Massa bu spin’i tamamen Toyota’ nın değişik diffüzör tasarımı dolayısıyla attığını söylemiyorum tabi ama bu araç diffüzörlerinin legal olup olmadığı tartışma konusu olan Toyota olunca kafamızda soru işaretleri oluşmasıda doğal. Ben de yorumu siz izleyenlere bırakıyorum. Sizce takımların bu diffüzörleri kullanarak geçişi kolaylaştırma çalışmalarına darbe vurması ne kadar doğru?

Hepinize çekişmeli ve bol geçişli bir 2009 sezonu dilerim..


Advertisements

Responses

  1. Gerçekten ayıp. Açıkcası FIA buna karşı acil bir onlem almalı. Yani, eger Massa nın basına gelen diffuzor yuzundense, yine gecis goremiyecegiz demektir. Tabii, FIA izin verirse….Umarım FIA en dogru kararı verir. Su en fazla birincilik kuralı gibi bir saçmalık yapmazlarsa tabii…….

    • Tamamen o yüzden olmayabilir ancak dediğim gibi araç toyota olunca ve diffüzörleri de tartışmalı olunca akla ilk o geliyor.
      İnşallah FIA bu konuda acilen önlem alır, yoksa biz yine geçiş falan izleyemeyeceğiz bu sene 😦


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: