Posted by: mfelat | April 7, 2009

KERS hakkındaki gerçekler

KERS, FIA’ nın da bir nevi dayatmasıyla çoğu takımın itirazlarına rağmen 2009 sezonunda Formula 1′ e dahil edildi. Bu sistemi kullanmak bu sezon mecburi değil gerçi ama gelecek sezondan itibaren zorunlu hale gelecek. Sistemi geliştirmek için bütün büyük üreticiler çok büyük bütçeler ayırdılar, ancak hala KERS’in fayda getirip getirmediği konusunda bir fikir birliği bulunmuyor.

11gyhufdftgyhuijk

Takımlar bir tur içinde FIA’nın koyduğu sınır dahilinde KERS’i sadece 6.6 saniye kullanabiliyorlar ama bunu tek seferde kullanmak zorunda değiller. Bu süreyi takımların kaç seferde ve nerelerde kullanacağı tamamen takımların kendi iradelerine bırakılmış durumda. Örneğin Avustralya’da araç içi kameralarda Ferrarilerin ve McLaren’lerin KERS’i tur içinde farklı yerlerde farklı amaçlarla kullandıklarını gördük. Ferrari KERS’i virajların çıkışında çekişi arttırmak için kullanırken, McLaren daha çok düzlükte daha yüksek hızlara çıkmak ve atak yapmak için kullanmayı tercih etti.

21gyhufdftgyhuijk

KERS yapısı itibariyle araca ilave edildiğinde bazı sorunları da beraberinde getiriyor. KERS’in takımdan takıma farklılık gösteriyor olmasına rağmen araca yaklaşık 40 kg. lık bir ek yük getirdiği düşünülüyor. Bu ağırlığın nasıl yerleştirileceği aracın performansına direk olarak etki etmekte. Bazı takımların bu sistemi, aracın ağırlık merkezine etkisi daha az olsun diye pilotun hemen arkasına, benzin deposunun altına yerleştirdiği biliniyor. Bunun belirgin iki sonucu var; birincisi araçların benzin depolarının geçtiğimiz yıllara göre küçülmesi, diğeri ise ağırlık merkezinin yüksekliğinin araçta yakıt azken artması. Ayrıca aracın dengesinden, lastik aşınmasındaki artışa kadar henüz takımlar tarafından bile iyice netleştirilemeyen dolaylı etkileri de yok değil. Aracın minimum ağırlığı da arttığı için takımların aracı dengelemek için kullandıkları safra miktarı azalmış oluyor. Pistlerdeki en ağır pilotlardan Kubica’nın aracına KERS yerleştirildiğinde minimum ağırlık olan 605 kg. aşılmadan aracın dengesi bulunamıyor. Bu ağırlığın aşılması durumunda tur dereceleri etkilenebiliyor, denge tam olarak sağlanamadığında ise araçtaki lastik aşınması çok artıyor. İşte bu yüzden Kubica son iki yarışa KERS’siz aracıyla katıldı. BMW’nin bu sorunun üstesinden gelmek için daha hafif bir şasi üzerinde çalıştığı ve yeni aracını ilk kez Barcelona’da kullanacağı tahmin ediliyor.

2ykz6eq555

İsterseniz KERS’in araçların performansına ne kadar etki ettiğini analiz etmeye çalışalım. Bilindiği üzere şu anda Ferrari, Renault, McLaren ve BMW’den ise sadece Nick Heidfeld bu sistemi kullanıyor. Takımların açıklamalarına göre KERS araçlara tur başına 0,3 ile 0,5 saniye kazandırıyor. Ancak sistemin sağladığı asıl büyük fark startta, araç geçişlerinde ve pozisyon korumada ortaya çıkıyor. Mesela Avustralya’da start-finish düzlüğü kısa olduğu halde  KERS kullanan araçlar startta büyük bir performans gösterebildiler. Asıl belirgin fark ise Malezya’da görüldü. Alonso 9. sıradan aldığı startın ardından ikinci virajı üçüncü sırada dönmeyi başardı.Yarışa 7. sıradan başlayan Raikkonen’in önü Button tarafından kesilmeseydi oda Alonso’nun hemen arkasında olacaktı. Bu iki sürücünün dışında startta Hamilton iki, Massa ve Piquet’ de dörder sıra kazandılar. Bütün takımlar bu sistemi kullanmaya başladığında bu farklar muhtemelen azalacak ama startta KERS’in sağladığı avantaj inanılmaz. Glock Malezya’ daki yarıştan sonra verdiği bir demeçte, startta aynı anda bir yanından Raikkonen’in diğer yanından ise Alonso’nun geçip gittiğini ve buna çok şaşırdığını dile getirmişti. Avusturalya’da ise Glock’u radyodan, Alonso’nun her tur düzlükte KERS kullandığını ve bu yüzden onu bir türlü geçemediğini söylerken duymuştuk. Aynı şekilde Truli de radyodan güvenlik aracı pistten ayrıldığında, arkasında KERS’e sahip bir araç olduğu için başının belada olacağını söylemişti.

İsterseniz birde rakamlar üzerinden KERS’in nasıl bir fark oluşturduğuna bakalım. Aşağıdaki tablo Malezya’ daki sıralama turlarında takımların finish çizgisni geçtikleri anki hızları;

NO DRIVER KPH
2 H. KOVALAINEN 275.0
7 F. ALONSO 274.8
4 K. RAIKKONEN 272.5
8 N. PIQUET 272.1
6 N. HEIDFELD 271.7
1 L. HAMILTON 271.6
3 F. MASSA 270.5
22 J. BUTTON 264.8
21 G. FISICHELLA 264.7
20 A. SUTIL 264.5
23 R. BARRICHELLO 264.3
5 R. KUBICA 264.1
11 S. BOURDAIS 263.3
15 S. VETTEL 263.0
10 T. GLOCK 263.0
14 M. WEBBER 262.5
12 S. BUEMI 262.3
17 K. NAKAJIMA 262.2
9 J. TRULLI 261.3
16 N. ROSBERG 260.9

Bu tabodan da açıkça görüldüğü üzere, ilk 7 sırayı oluşturan sürücülerin hepsi aracında KERS bulunan sürücüler. Daha net bir karşılaştırma yapmak gerekirse aynı aracı kullanan Heidfeld ile Kubica’nın hız farkına bakabiliriz. Aralarında tam olarak 7.6 km/saatlik bir hız farkı var ki, bunun KERS’ten başka bir açıklaması yok gibi görünüyor. Bu hız farkına rağmen yine de son iki yarışta KERS kullanan araçlar sıralama turlarında gerilerde kalmaktan kurtulamadılar. Avusturalya’da en ön sıradaki KERS’li araç 6. sıradaki Massa’nın aracıydı. Malezya’da ise en iyi yerde start alan KERS’li araç 9. sırada ki Raikkonen aracı oldu.

Ferrari ve Renault’nun halihazırda KERS’in getirip götürdüklerini sorguladıkları ve Çin’deki yarıştan önce bu konuda bir karara varmaları bekleniyor. Malezya’daki antremanlarda Heidfeld, ilk seansta KERS ekipmanıyla, ikincisinde ise KERS’siz turlar atmış ve yapılan karşılaştırma sonunda KERS’le yarışma kararı almıştı.

Sezon ilerledikçe ve daha çok takımın aracında KERS görmeye başladıkça muhtemelen KERS hakkında daha iyi fikir sahibi olacağız ama sezon henüz daha yeni başlamışken ve takımların gerçek sıraları henüz tam netleşmemişken KERS hakkındaki şüpheler bir süre daha devam edecek gibi görünüyor.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: