Posted by: mfelat | May 16, 2009

Brawn Newey Çekişmesi yeniden..

Formula 1 devasa kaynakları, teknolojik yenilkleri ve popülaritesiyle motorsporlarının doruk noktası konumunda. Sayıları yüzlerle ifade edilen çalışanları, rüzgar tünelleri, inanılmaz üretim kabiliyetleriyle donatılmış takımlar aynı hedefe kilitlenmiş başarıya ulaşmak için büyük bir çaba içerisindeler. Zaman ilerledikçe teknolojik açıdan yapılan o kadar yeniliğe ve değişime rağmen bazı şeylerin nasıl olupta hala aynı kalabildiğine şaşırmamak elde değil. Her ne kadar halihazırda farklı takımlarda ve farklı amaçlarla mücadele ediyor olsalarda 2009 sezonunun başlamasıyla birlikte kendimizi bize hiçte yabancı olmayan bir rekabeti yeniden izlerken bulduk. Bahsettiğim rekabet sizlerin de tahmin edebileceği gibi sezonun başlamasıyla açığa çıkan Ross Brawn – Adrian Newey rekabeti.

90’lı yıllarda başlayan bu rekabet 2000’li senelere girerken iyice hız kazanmıştı. Adrian Newey McLaren takımının şef tasarımcısıydı ve 98 yılında yapılan büyük kural değişikliklerinden sonra griddeki en rekabetçi aracı tasarlamayı başarmıştı. McLaren’in o sene yarıştığı araç neredeyse rakipsizdi ve karşısında Ross Brawn’ın taktik dehası ve Michael Schumacher’in inanılmaz hırsı olmasaydı sezonun yarısına bile gelinmeden McLaren şampiyonluğunu ilan edebilirdi. Ross Brawn ise 96 yılında başlayan yeniden yapılandırma çalışması dahilinde Jean Todt, Michael Schumacher ve Rorry Bryne ile birlikte Ferrari’ye teknik sorumlu olarak katılmıştı. Ferrari bu yatırımının sonucunu ilk olarak Schumacher’in bacağını kırdığı 99 yılında takımlar şampiyonu olarak aldı. Aynı ekip 2000 yılından 2004 yılına kadar üst üste her sene takımlar ve sürücüler şampiyonu olarak Ferrari’nin altın yıllarına imza attılar. Bu başarılarda Ross Brawn’ın aracın tasarımından yarışlardaki strateji seçimlerine kadar neredeyse her alanda söz sahibi olmasının ve defalarca kanıtladığı taktik dehasının katkısı çok büyük oldu.

Newey’in McLaren’deki başarısı onu diğer takımlar için oldukça cazip bir aday haline getirmişti ancak McLaren ünlü tasarımcıyı bırakmak istemiyordu. Newey’le ilk ilgilenen takım Jaguar’dı ama McLaren Newey’in sözleşmesindeki maddelerden dolayı onu bırakmadı. Sözleşmesinin bitmesiyle birlikte Newey Jaguar’ı satın alarak Formula 1’e giren RedBull takımına geçti. Amacı yeni bir takımı sıfırdan alıp en tepeye taşımaktı. Bunun zaman alacağı açıktı ama kuralların uzun süre değişmemesi ve büyük takımların avantajlarını koruması nedeniyle çaresiz kalan Newey sonunda Formula 1’i bırakma noktasına kadar geldi. Üniversiteyi bitirir bitirmez hemen Formula 1’e giriş yapmış ve bütün kariyerini burada sürdürmüş olan Newey hayatının bir döneminde mutlaka Formula 1 dışında bir alanda çalışmak istiyordu. Yat yarışları için yat tasarımı yaparak yeni bir mücadeleye yelken açmak istiyordu. 2009’daki büyük kural değişiklikleri olmasaydı belki de bu sene aramızda bile olmayacaktı. Planlarının bir anda değişmesi ise uzun yıllardan sonra yapılan büyük kural değişikliklerinden sonra herkesin tasarımlarına sıfırdan başlamak zorunda olması ile oldu. Bu kendileri gibi geride kalmış takımlar için çok büyük bir fırsattı. Büyük bir heyecanla RB5’i tasarlamaya koyuldu ve otoriteleri yanıltmayarak çok rekabetçi bir araç tasarlamayı başardı. Yeni RedBull tartışmalı çift katlı difüzöre henüz sahip olmamasına rağmen en çok downforce üretebilen araçlardan biri ve hızlı virajlarda ise nerdeyse rakipsiz. RB5 bu sene yapılan  bütün yarışlarda Brawn ile rekabet edebilmeyi başardı. Önümüzdeki yarıştan itibaren ise bünyesine çift katlı diffüzörü de katarak bütün sezon boyunca Brawn ile mücadele etmeye aday.

Ross Brawn ise 2006 yılında Ferrari ile sona eren sözleşmesinden sonra Formula 1’den bir yıl ayrı kalmak istedi. Yıllarca çok büyük başarılara imza atmış, mesleğinin doruğuna çıkmış biri olarak artık yeni bir heyecan arıyordu. Çoğumuz onu 2007 sezonunun bitmesiyle birlikte Jean Todt’un yerine Ferrari’nin başına geçmesini beklerken o herkesi şaşırttı ve büyük bir umutla bir türlü başarıyı yakalayamayan Honda takımının başına geçti. Bu onun için yeni bir meydan okumaydı. Gelmiş olduğu noktada Ferrari’yi birinci yapmak onun için  kolay bir hedefti ve o daha zor olanı seçti. Çok büyük kaynakları ve yetenekli mühendisleri olduğu halde bir türlü başarılı olamayan Honda’yı bulunduğu durumdan kurtarma fikri Ross Brawn’a daha cazip geldi. Takımın başına geçdikten sonra takımı yeniden yapılandırmakla işe başladı. 2008’deki aracın yeterince hızlı olmadığı ortaya çıkınca da o aracı geliştirmeyi bırakıp bütün kaynaklarını 2009 projesine yönlendirdi. Bu sayede kural değişikliklerinden en büyük faydayı sağlamayı amaçladı. 15 aylık bir çalışmanın ürünü olan yeni araç bilgisayar simulasyonlarında çok hızlı görünüyordu ama Brawn henüz aracın diğer araçlara kıyasla nerede olduğundan emin değildi. Yeni araçların testlere başlamasıyla Ross Brawn çok hızlı bir araç yapmayı başardıklarını biliyordu artık. Tam herşey planladığı gibi giderken Honda ekonomik krizinde baş göstermesiyle birlikte Formula 1’den ayrılmaya karar verdi. Ross Brawn ekibiyle birlikte en hızlı aracı üretmeyi başarmış olmasına rağmen bu aracın hiç yarışamaması ihtimaliyle karşı karşıya kalmıştı. Eonomik krizinde etkisiyle takımı satın almaya kimseyi ikna edemedi. Sonuç olarak takımı kendisi satın almak durumunda kaldı ve kendi adını taşıyan takımı sezon öncesinde sadece iki hafta test yapabildi. Sonrasında ise Brawn GP hepimizin çok iyi bildiği gibi 2009 sezonuna fırtına gibi başlayıp sezona damgasını vurmayı başardı. Şu anda 68 puanla en yakın rakibi RedBull’un neredeyse 30 puan önünde lider durumundalar.

Kariyerleri boyunca hep farklı takımlarda çalışmış olsalarda Formula 1 yıllarca bu iki adamın rekabetine sahne oldu. Her ikisi de sporu terketmek üzereyken kendilerine yepyeni hedefler seçerek Formula 1’de ki varlıklarını sürdürdüler. Büyük takımlar, bu iki dahinin etrafında kurulmuş takımları yakalamak için bütün kaynaklarını seferber etmiş durumdalar. Sezon içinde dengelerin değişme ihtimali var ama hızlı araçlarla sezona başlayan bu iki takımın rekabeti sezon boyunca sürecek gibi görünüyor ve bu ikilinin rekabetini yeniden izliyor olmak ta bizler için çok büyük bir keyif.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: