Posted by: mfelat | May 31, 2009

İstanbul Yarışı Öncesi Takımların Değerlendirmesi

İstanbul’da yapılacak yarışa çok az bir zaman kalmışken takımların son durumları büyük merak konusu. Hepinizin bildiği gibi Brawn GP sezona fırtına gibi başlamış ve Button yapılan 6 yarışın 5 tanesini kazanarak şampiyonluğun en büyük adayı olduğunu ispatlamıştı. İlk altı yarışın hepsinde  Brawn’ın karşısında varlık gösterebilen tek takım ise RedBull’du ama onlarda son yarış Monaco’da biraz geride kalmış gibi gözüktüler. İsterseniz İstanbul’da yapılacak yarıştan önce takımları ayrı ayrı değerlendirerek inceleyelim ve bizi nasıl bir yarışın beklediğine ışık tutmaya çalışalım.

Brawn GP özellikle Çin ve Bahreyn yarışlarında rakiplerinin de güçlenmesiyle üstün konumunu kaybeder gibi oldu ama İspanya’da yaptıkları ilk büyük güncellemeden sonra yine eski konumlarına geri dönmeyi başardılar. Aracın hızlı olmasının yanında inanılmaz dayanıklılığı ve Button’ın gerektiği anlarda attığı inanılmaz turlar bu başarıdaki diğer büyük etkenler. Ayrıca lastiklerine en az zararı vererek onları en verimli şekilde kullanabiliyor olmalarıda bu başarıda büyük pay sahibi. Türkiye’de ki yarışa yeni bir ön kanatla çıkmaları bekleniyor ve aracın İstanbul Park’ta diğer bütün pistlerde olduğu gibi hızlı olmasına kesin gözüyle bakılıyor.

RedBull sezonun başından beri hızlı ve uzun virajlarda en rekabetçi otomobil. Bu özellikleri onları İstanbul’un favorisi konumuna getiriyor. Özellikle sekizinci virajın yapısından dolayı İstanbul Parkta ve S virajlarından dolayı da önümüzdeki yarış olan İngiltere’de Brawn’ın bir adım önünde olmaları bekleniyor. Monaco’da araca eklenen çift katlı diffüzörün araca nasıl bir katkı sağladığını görme fırsatını ilk bu yarışta yakalayacağız. Çünkü diffüzör ancak aracın hızlı olduğu bölümlerde tam verimle çalışabiliyor ve bu pistte hızlı virajlardan oluşuyor. Herkesten farklı bir süspansiyon yapısı kullandıkları için çift katlı diffüzörü araca eklemeleri çok zor oldu ve bu yüzden de iki taraftada biraz fedakarlık yapmak durumunda kaldılar.  Bu yeni yapının araca nasıl bir fayda sağlayacağı ise en büyük merak konusu.

Ferrari son yıllardaki en kötü sezon başlangıcını yaptıktan sonra uzun bir çalışmanın ürünü olan büyük bir güncellemeyi İspanya’da araca ekledi ama bu güncellemelerin gerçek faydasını ilk olarak Monaco’daki yarışta görebildi. Pole pozisyonu dolayısıyla belkide galibiyeti çok küçük bir farkla kaçırıp yarışta üçüncü ve dördüncü sıraları alarak büyük bir gelişme kaydettiklerini gösterdiler. Ayrıca yarışın en hızlı turunu da atarak rakiplerine gözdağı vermiş oldular. Geçtiğimiz hafta takım patronu Dominicalli’nin yaptığı açıklamaylada teyit etmiş olduğu gibi Ferrari’nin  dört hafta içinde bir saniyeden fazla fark kapatmış olması onları günümüz Formula 1’inde örneği olmayan bir konuma getiriyor. Ferrari’nin İstanbul’daki yarışta çift katlı difüzörün daha gelişmiş bir versiyonunu kullanacağı söyleniyor. Son üç yıldır Massa’yla İstanbul’da kazanan Ferrari’nin bu yarışta podyum veya galibiyet kovalaması bekleniyor.

Toyota Monaco’da sıralama turlarında her iki pilotuyla da gridin en sonunda yer alarak bu sezonun en kötü performansını sergiledi. Aracın uzun şasisi ve yeterli olmayan mekanik yol tutuşunun bu kötü performansta etkili olduğu söyleniyor. İstanbul’daki pist aracın karakteristiğiyle uyumlu ve bu nedenle Toyota’nın bu yarışta rekabetçi olması bekleniyor. Sezon başı hedefleri olan galibiyeti bu yarışta da kovalamaya devam edecekler.

McLaren Monaco’da eline geçen fırsatı Hamilton’ın sıralama turlarında yapmış olduğu hata sonucunda değerlendiremedi. Oysa araç Monaco’nun caddelerinde oldukça rekabetçi görünüyordu ve Hamilton ilk sıra hatta pole pozisyonu için savaşbilirdi. Takım İstanbul’da araca küçük güncellemeler ekleyecek ama sezon başından beri yaşadıkları downforce eksikliği nedeniyle İstanbul’da Monaco’da ki kadar rekabetçi olmaları beklenmiyor.

Renault bu yarışa büyük bir güncelleme paketiyle geliyor ve takımın umudu bu güncellemeyle rakiplerine daha da fazla yakınlaşmak ve umutları canlı tutabilmek. Geçtiğimiz hafta Alonso orta sıralarda savaşmaktan yorulduğunu ve takımının bu yılki aracı geliştirmeye devam etmesi gerektiğini belirtmişti. Geçtiğimiz yıl araçlarını sezon içinde en çok geliştiren takım olmaları Renault taraftarlarının en büyük ümidi. Bakalım yeni paketle Renault ön sıralara yaklaşabilecekmi?

Williams İspanya ve Monaco’da gösterdiği başarılı performansı yeni güncellemelerle destekleyip mücadeleden kopmamaya çalışacak. Diğer takımların aksine farklı bir KERS geliştiren Williams’ın İstanbul’da KERS’le yarışması bekleniyordu ama KERS’lerinin diğer takımların sistemlerinden 10 kg daha ağır olması ve bu farkın aracın dengesini bozuyor olması nedeniyle KERS’in kullanımını ertelemiş gibi görünüyorlar.

BMW İspanya’da yaptığı güncellemelerle ön sıalara yaklaşmıştı ama Monaco’da yaşadıkları sorunlardan sonra oldukça gerilere düşmüş görünüyorlar. Türkiye’de kullanacakları çift katlı diffüzör ve yeni hafif KERS’leriyle rekabete geri dönmeyi hedefliyorlar. Takım bu güncellemelerle çok iyi kazanımlar elde etmeyi umuyor.

Torro Rosso RedBull’un temel paketine sahip ama henüz RedBull’un kullandığı çift katlı diffüzöre sahip değil. Buna rağmen geçtiğimiz yarışlarda zaman zaman ne kadar rekabetçi olabildiklerini gösterdiler. Özellikle bu seneki çaylak pilotları Buemi’nin gösterdiği performans takım adına umut verici.

Force India, McLAren’le yaptığı ortaklığının meyvelerini son iki yarışta toplamaya başladı. Henüz puan alamamış olsalarda özellikle Monaco’da her iki pilotlarıyla Q2 ye kalmaları ve yarışta oldukça rekabetçi olmaları takım adına ümit verici. KERS’i Almanya’daki yarışta kullanmayı planyan takım ağır adımlarla ön sıralara yaklaşmayı ve oluşabilecek beklenmeyen durumlardan faydalanarak puan veya puanlar almayı umuyor.

Pistin saat yönünün tersine olması sürücülerin bu yarışa özel olarak hazırlanmalarını gerektiriyor. Özellikle sekizinci virajın yapısından dolayı yarışta lastik kullanımı çok büyük bir önem taşıyor. Havalarında sıcak olmasıyla yumuşak hamurlu lastiği yarışta iyi kullanabilen takımların büyük bir avantaj sağlayacakları aşikar. Bu nedenle takımların Cuma günü yapılacak antrenmanlarda lastiklerini nasıl kullanacaklarına dikkat etmekte fayda var.

Birçoğunuzun yarışı yerinde izleyeceğini varsayarak hepinize eğlenceli ve bol geçişli bir yarış diliyorum..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: