Posted by: mfelat | June 24, 2009

Muhtesem Button’ı kim durdurabilir?

Jenson Button’ı 2000 yılında daha çok fazla yarış tecrübesi yokken ve henüz 20 yaşındayken bir Williams’ın içinde ilk kez gördüğümde çok şaşırmıştım. Bu adamı bu kadar özel yapan neydi diye düşünmüştüm. Diğer rakipleri yıllarca alt serilerde yarıştıktan sonra binbir zorlukla Formula 1’e gelirken Button İngiltere F3 şampiyonasından direk olarak Formula 1’e hemde Formula 1’in en önemli takımlarından birine Williams takımına gelmeyi başarmıştı. Üstellik tam da BMW yıllarca ara verdikten sonra Williams’la Formula 1’e geri dönüş yapmışken.

Onu diğerlerinden ayıran, özel kılan özellikleri olmalıydı. İnanılmaz doğal yeteneği sayesinde oldukça karmaşık ve idare ermesi zor olan Formula 1 aracına alışmakta hiç zorluk çekmedi. Oysa Amerika’da ki benzer serilerde şampiyonluklar yaşayıpta Formula 1’e geldiklerinde adaptasyon sorunu yaşayan onca pilot varken. Tecrübeli takim arkadaşı, ağabeyi Michael Schumacher sayesinde yüksek bir profile sahip Ralf Schumacher’e ilk senesinde ezilmedi. Her yarışta, her seansta ya ona yakın ya da ondan daha iyi dereceler elde ederek kolay lokma olmadığını gösterdi. Herkes onda şampiyonluk kumaşı olduğunu düsünüyor bir gün mutlaka şampiyon olacağına inanıyordu artık.

Onu diğerlerinden ayıran bir başka özelliği ise kuşkusuz sürüş stiliydi. İnanılmaz sakin ve kontrollü bir sürüşü olmasına rağmen ayni zamanda inanılmaz hızlı da olabiliyordu. Henüz dikkatle izlememiş olanlara Button’ın araç içi kamerayla çekilmiş turlarına bakmalarını öneririm. Hele birde bunu inanılmaz agresif olan Truli’nin araç içi çekimleriyle karşılaştırırsanız ne demek istediğimi daha iyi anlayacaksınız. Aşırı dar ve yavaş virajları olan Monaco caddelerinde bile bu yumuşak ve sakin sürüşünü değiştirmeyip hızlı tur derecelerini atabildiğini görüp şaşırabilirsiniz. En buyuk sırlarından biri de asıl burada gizlidir. Bu yumuşak ve sakin stili sayesinde lastiklerine oldukça kibar davranıp onları çok az yıpratır. Bu sayede de onları daha yüksek performansta daha uzun süre kullanabilir. Örneğin son Monaco yarışında ayni yumuşak lastiklerle başladıkları yarışta takim arkadaşı Barrichello lastiklerini hemen bitirip tur başına 5 saniye yavaş dönmeye başladığında bile Button’ın derecelerinde çok buyuk bir farklılık olmadı. Button’ı özel kılan bir başka özelliği ise ihtiyaç duyulduğu anda ve buyuk bir baskı altındayken bile inanılmaz turlar atabiliyor olması. Henuz daha ilk senesinde Belçika’da yapılan yarışın antenman turlarında yarış kontrolorü Charlie Whiting’in yanına kararlı bir şekilde giderek La Source virajından önce konulan 100 metre levhasının 10 metre ilerde oldugunu iddia etmisti. Antrenman turları bittiğinde yapılan ölçümde Button’ın haklı olduğu ortaya çıkmıştı. Dünya şampiyonu rakiplerinin farkedemediği bu küçük ayrıntıyı henüz ilk senesinde ılk kez yarıştığı bir pistte görmesi onun ne kadar özel bir pilot olduğunu gösteriyor.

Ne yazık ki Button’ın kariyeri herkesin umduğu gibi gelişmedi. Williams’tan sonra geçtiği Benetton takımında Renault’a geçiş süreci yaşandıgından hep son sıralarda yarışmak durumunda kaldı. Sonrasında geçtiği BAR takimi da ona uzun süre rekabetçi bir araç vermeyi başaramadı. Bu sezona kadar kullandığı en rekabetçi araç ise 2004 yılında yarıştığı BAR-Honda idi. O sene pilotlar sıralamasında Ferrari sürücülerinin ardından 3. olmayı başarmıştı. İlk galibiyeti ise 2006 Macaristan grand prix’sinde yagmur altında gelmişti. Bu sene takimi son anda kurtarılamasaydı belkide yarışları evindeki televizyondan izleyecekti. Ancak su anda kendisi rekorları altüst etmekle meşgul. Uzun yıllarca beklediği rekabetçi bir araca ve hayal kırıklıkları ile geçen onca sezona rağmen birgün şampiyon olacağına dair kaybetmediği inancıyla bu sene şampiyonluğun en büyük adayı.

Ross Brawn Button’ın onu özellikle sıralama turlarının son anlarında attığı inanılmaz turlarla şaşırttığını gizlemiyor. Son yapılan röportajlarından birinde ona gecen yıl takımdakilerin Button’ın inanılmaz yetenekli bir pilot olduğunu söylediğini ancak bunu gecen sezon bir turlu göremediğini şimdi ise artık onlara inandığını söylüyor. Daha bu yılki araçla attığı ilk turlarda bu senenin yıllarca beklediği fırsat olduğunu fark etmis olmalı ki  Barcelona’da yapılan son  testlerde ilk kez piste çıkıp 5 tur attığında aracı hiç zorlamadığı halde bütün araçlardan 0.6 saniye hızlı olduğunu gördüğünde çok iyi hissettiğini söylüyor.

Button’ı bu sene durdurabilecek en güçlü aday genç Sebastian Vettel. Çoğunlugun geleceğin Schumacher’i olarak gördügü bu genç pilot şu an Barrichello’nun arkasında üçüncü olmasına rağmen bu sezon Button’dan başka yarış kazanan tek pilot. Ayrıca RedBull’da şu anda Brawn’la rekabet edebilecek düzeydeki tek araç gibi görünüyor. Vettel’in en buyuk eksikliğini duyacagı şey ise tecrübe. Avustralya, Monaco ve Turkiye’de yaptığı hatalar olmasaydı belkide su anda puan olarak Button’a daha yakin olabilirdi. Takim arkadaşı Webber tecrübe söz konusu olduğunda biraz daha öne çıkıyor.Vettel’le aralarındaki puan farkı da oldukça az ve işler her an onun lehine gelişebilir.

Tabi unutmamamız gereken bir kişi daha var o da Rubens Barrichello. Yıllarca  Ferrari’de ikinci adamı oynadıktan sonra bu sene ilk kez şampiyon olma şansı olduğuna inanıyor ve bunu elde etmek içinde son ana kadar savaşacağından hiç şüphem yok. Ancak bu sene yaşadığı şanssızlıklardan dolayi Button’in gerisinde kaldı ve bu şekilde devam ederse bu şansını canlı tutması oldukça zor görünüyor. Kesinlikle oyununu bir an önce yükseltmesi lazım.

Kimin sene sonunda birinci olacağını hep beraber göreceğiz ama her kim şampiyon olursa olsun Button sezonun ilk bölümünde ortaya koyduğu inanılmaz performansla ne kadar eşşiz bir pilot olduğunu gösterdi ve kariyerini nokatalamadan hakkettiği değeri geri kazanmış oldu. Şimdi asıl önemli olan soru, sezonun ilk bölümünde güçlü bir araçla ortaya koyduğu performansı sezonun geri kalanında RedBull daha baskın olursa devam ettirebilecekmi? İzleyip göreceğiz..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: