Posted by: mfelat | July 28, 2009

Sezonun ikinci yarısı bizleri neler bekliyor?

Büyük süprizlerle başlayan 2009 sezonunun ilk yarısı iyisiyle kötüsüyle geride kaldı ve Formula 1 dünyası dört haftalık bir tatile girdi. Bu tatilin ilk iki haftasında bütün fabrikalar kapalı kalacağından bütün personel tatil yapmış olacak. Sezonun bitmesine yedi yarış kala özellikle son haftalarda yaşanan gelişmelerinde ışığında oldukça çekişmeli bir ikinci yarı izlememiz muhtemel.
Türkiye’de ki yarışa kadar süren Brawn GP hakimiyeti İngiltere’de RedBull’un yaptığı çıkışla bir anda yok oldu. Bilindiği üzere RedBull İngiltere’de ki yarışa çok büyük bir güncelleme ile gelmiş ve araçta ki tam 67 parçayı değiştirmişti. RedBull’a yaklaşık 0.8 saniye kazandırdığı düşünülen bu paketinde yardınıyla RedBull İngiltere ve Almanya’da ki yarışları domine etti. Brawn GP ise son üç yarıştır bir türlü aşamadığı lastik ısıtma sorunları nedeniyle sadece RedBull’un gerisinde kalmadı, Macaristan’daki yarıştan sonra McLaren, Ferrari ve Williams’ın da gerisinde kalarak şampiyonluk mücadelesinde büyük bir darbe aldı. Peki Brawn GP nasıl olduda birdenbire böyle bir performans düşüşü yaşadı?
Bunun cevabı lastiklerde gizli. Brawn’ın aracı tasarımı gereği lastiklerine çok nazik davrandığından lastiklerini yarış içerisinde çok az yıpratıyor ve bu sayede de daha uzun süre yüksek performans alabiliyordu. Ancak bunun bir bedeli de yok deği; lastikleri daha uzun sürede ısıtabildikleri için soğuk havalarda lastikleri çalışabilecekleri sıcaklık penceresine getirmekte sorun yaşıyorlar. Aslında bu sorun sezon ilerledikçe daha da artmış gibi görünüyor. Örneğin İngiltere’deki yarışta lastiklerini ancak 50 dereceye kadar ıstabildiler ki bu kesinlikle kabul edilemez bir durum. Bunun sezon içi arac gelişiminde yalnış bir doğrultuya yönelmelerinden kaynaklanmış olabileceği düşünülüyor. İşin daha da kötüsü buna neyin sebep olduğunu henüz bulabilmiş değiller. Brawn’ın bu sorunu aşıp aşamaması şampiyonanın kaderini doğrudan etkileyebilir.
Almanya’da dikkat çeken bir başka büyük gelişim ise sezon başından beri büyük sorunlar yaşayan McLAren takımından geldi.  Takımın araçtaki problemin kaynağını bulduğu söyleniyor. Almanya ve İngiltere’deki güncellemelerle takımın tur başına bir saniyeye yakın bir gelişim gösterdiği düşünülüyor. Ancak buna rağmen takımın Spa gibi daha hızlı pistlerde sorun yaşaması da muhtemel. Bünyesinde barındırdığı KERS’in start anında verdiği avantajda düşünülürse özellikle Valencia ve Singapur gibi cadde pistlerinde galibiyete ortak olmamaları için hiçbir sebep yok.
Ferrari ise İspanya’daki yarıştan önce attığı büyük geliştirme adımdan sonra yöntem değiştirdi ve her yarışta araca küçük eklemeler yaparak sonuca gitmeyi amaçlıyor. F60 sezon başına göre daha rekabetçi görünüyor. Mcaren’le birlikte KERS kullanmaya devam eden tek takım olan Ferrari KERS’in faydasını özellikle start anında ve pozisyon korurken oldukça hissedilir bir şekilde görüyor. Daha şimdiden 2010 hazırlıklarına başlayan Ferrari Valencia’daki yarıştan sonra resmi olarak F60 geliştirmelerini durdurarak tamamen önümüzdeki yılki araca yoğunlaşacak. Almanya’daki yarışta Cuma günkü antrenman turlarında 2010 aracı için düşünülen RedBull tarzı bir burun denemeleri 2010 projesine erkenden başlandıklarının bir göstergesi.
Yapılan açıklamalara göre bir takımın bulunduğu konumdan geriye düşmemesi için her yarış en az 0,2 saniye gelişmesi gerekiyor. Bu da önümüzdeki dönemde ilgisini tamamen gelecek yılki araca çevirecek takımların olacağı da düşünülürse bazı süprizleri beraberinde getirebilir. Özellikle Williams ve RedBull geliştirme yarışında oldukça başarılı görünüyorlar. McLaren’de son yarışta aldığı galibiyetle kazandığı momentumun etkisiyle önümüzdeki dönemde ön sıraları zorlayacaktır. Brawn’ın ise problemlerinin kaynağını bulup bir an önce yarışa katılması gerekiyor, yoksa bunu için çok geç olabilir. Çünkü RedBull’un önümüzdeki birkaç yarış içinde büyük bir güncelleme daha yapacağı biliniyor. Eğer McLAren ve Ferrari gibi büyük bir takım takım değilseniz önünüze şampiyonluk fırsatının bir daha ne zaman geleceğini bilemezsiniz. Bu nedenle de RedBull’un bu fırsata sonuna kadar sarılacağını düşünüyorum. Button hala büyük bir avantaja sahip ancak böyle düşük performansla devam etmeleri durumunda psikolojik olarakta geride kalmaları muhtemel.
Sezon sonunda kimin şampiyon olacağını hep birlikte göreceğiz. Umarım daha heyecanlı ve çekişmeli yarışlarla dolu bir ikinci bölüm seyrederiz.
Büyük süprizlerle başlayan 2009 sezonunun ilk yarısı iyisiyle kötüsüyle geride kaldı ve Formula 1 dünyası dört haftalık bir tatile girdi. Bu tatilin ilk iki haftasında bütün fabrikalar kapalı kalacağından bütün personel tatil yapmış olacak. Sezonun bitmesine yedi yarış kala özellikle son haftalarda yaşanan gelişmelerinde ışığında oldukça çekişmeli bir ikinci yarı izlememiz muhtemel.
Türkiye’de ki yarışa kadar süren Brawn GP hakimiyeti İngiltere’de RedBull’un yaptığı çıkışla bir anda yok oldu. Bilindiği üzere RedBull İngiltere’de ki yarışa çok büyük bir güncelleme ile gelmiş ve araçta ki tam 67 parçayı değiştirmişti. RedBull’a yaklaşık 0.8 saniye kazandırdığı düşünülen bu paketinde yardınıyla RedBull İngiltere ve Almanya’da ki yarışları domine etti. Brawn GP ise son üç yarıştır bir türlü aşamadığı lastik ısıtma sorunları nedeniyle sadece RedBull’un gerisinde kalmadı, Macaristan’daki yarıştan sonra McLaren, Ferrari ve Williams’ın da gerisinde kalarak şampiyonluk mücadelesinde büyük bir darbe aldı. Peki Brawn GP nasıl olduda birdenbire böyle bir performans düşüşü yaşadı?
Bunun cevabı lastiklerde gizli. Brawn’ın aracı tasarımı gereği lastiklerine çok nazik davrandığından lastiklerini yarış içerisinde çok az yıpratıyor ve bu sayede de daha uzun süre yüksek performans alabiliyordu. Ancak bunun bir bedeli de yok deği; lastikleri daha uzun sürede ısıtabildikleri için soğuk havalarda lastikleri çalışabilecekleri sıcaklık penceresine getirmekte sorun yaşıyorlar. Aslında bu sorun sezon ilerledikçe daha da artmış gibi görünüyor. Örneğin İngiltere’deki yarışta lastiklerini ancak 50 dereceye kadar ıstabildiler ki bu kesinlikle kabul edilemez bir durum. Bunun sezon içi arac gelişiminde yalnış bir doğrultuya yönelmelerinden kaynaklanmış olabileceği düşünülüyor. İşin daha da kötüsü buna neyin sebep olduğunu henüz bulabilmiş değiller. Brawn’ın bu sorunu aşıp aşamaması şampiyonanın kaderini doğrudan etkileyebilir.
Almanya’da dikkat çeken bir başka büyük gelişim ise sezon başından beri büyük sorunlar yaşayan McLAren takımından geldi.  Takımın araçtaki problemin kaynağını bulduğu söyleniyor. Almanya ve İngiltere’deki güncellemelerle takımın tur başına bir saniyeye yakın bir gelişim gösterdiği düşünülüyor. Ancak buna rağmen takımın Spa gibi daha hızlı pistlerde sorun yaşaması da muhtemel. Bünyesinde barındırdığı KERS’in start anında verdiği avantajda düşünülürse özellikle Valencia ve Singapur gibi cadde pistlerinde galibiyete ortak olmamaları için hiçbir sebep yok.
Ferrari ise İspanya’daki yarıştan önce attığı büyük geliştirme adımdan sonra yöntem değiştirdi ve her yarışta araca küçük eklemeler yaparak sonuca gitmeyi amaçlıyor. F60 sezon başına göre daha rekabetçi görünüyor. Mcaren’le birlikte KERS kullanmaya devam eden tek takım olan Ferrari KERS’in faydasını özellikle start anında ve pozisyon korurken oldukça hissedilir bir şekilde görüyor. Daha şimdiden 2010 hazırlıklarına başlayan Ferrari Valencia’daki yarıştan sonra resmi olarak F60 geliştirmelerini durdurarak tamamen önümüzdeki yılki araca yoğunlaşacak. Almanya’daki yarışta Cuma günkü antrenman turlarında 2010 aracı için düşünülen RedBull tarzı bir burun denemeleri 2010 projesine erkenden başlandıklarının bir göstergesi.
Yapılan açıklamalara göre bir takımın bulunduğu konumdan geriye düşmemesi için her yarış en az 0,2 saniye gelişmesi gerekiyor. Bu da önümüzdeki dönemde ilgisini tamamen gelecek yılki araca çevirecek takımların olacağı da düşünülürse bazı süprizleri beraberinde getirebilir. Özellikle Williams ve RedBull geliştirme yarışında oldukça başarılı görünüyorlar. McLaren’de son yarışta aldığı galibiyetle kazandığı momentumun etkisiyle önümüzdeki dönemde ön sıraları zorlayacaktır. Brawn’ın ise problemlerinin kaynağını bulup bir an önce yarışa katılması gerekiyor, yoksa bunu için çok geç olabilir. Çünkü RedBull’un önümüzdeki birkaç yarış içinde büyük bir güncelleme daha yapacağı biliniyor. Eğer McLAren ve Ferrari gibi büyük bir takım takım değilseniz önünüze şampiyonluk fırsatının bir daha ne zaman geleceğini bilemezsiniz. Bu nedenle de RedBull’un bu fırsata sonuna kadar sarılacağını düşünüyorum. Button hala büyük bir avantaja sahip ancak böyle düşük performansla devam etmeleri durumunda psikolojik olarakta geride kalmaları muhtemel.
Sezon sonunda kimin şampiyon olacağını hep birlikte göreceğiz. Umarım daha heyecanlı ve çekişmeli yarışlarla dolu bir ikinci bölüm seyrederiz.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: