Posted by: mfelat | October 30, 2009

Test yasağı ve sonuçları

Bu sene hepinizin de yakından takip ettiği gibi çok katı bir test yasağı uygulandı. Sebepler tabi ki daha çok tasarruf yapma amacını taşıyordu ama sonuçları büyük oranda bu seneki şampiyonanın gidişatını belirledi. İsterseniz şimdi test yasağının takımları, pilotları ve şampiyonayı nasıl etkilediğine yakından bakalım.

Aslında sezon öncesi ve sezon içi testlerin azaltılması uzun yıllardır revaçtaydı ancak bu sene bu yasaklar daha da katılaşarak, sezon öncesi testlerde çok büyük oranda azalmaya sezon içi testlerde de tamamen yasaklanmaya kadar gitti. Üstelik bu yasaklar önümüzdeki yıl daha da artarak devam edecek. Sezon öncesi testler sadece bir ayla Şubat ayıyla sınırlandırılacak.

Bu sene özellikle araçların tasarımları da değiştiğinden takımlar önceki yıllara oranla daha çok test yapma ihtiyacı duydular. Bu hem baştan tasarlanan araçların dayanıklıklarını ölçmeleri hemde araçların sınırlarını görebilmeleri ve sezon içinde varsa eksiklerini giderebilecek çözümleri bulabilmeleri için olmazsa olmazdı. Fakat yürürlükte olan test yasağından dolayı bu her ikisi de mümkün olamadı. Takımların dayanıklı bir araca sahip olabilmeleri ve tasarımlarındaki hataları bulabilmeleri sezonun ortalarını buldu ve bu süre zarfında da atı alan Üsküdar’ı geçti.

Bir de üstüne bu sene yaşanan diffüzör karmaşası ve sezon içinde yapılan pilot değişiklikleri de eklenince bu yasağın sonuçları iyice belirginleşmiş oldu. Sadece üç takımın sezon başında kullandığı çift katlı diffüzörler yasal olarak onaylandıktan sonra diğer takımlar tasarımlarını bu yönde değiştirme yarışına girdiler ama test yasağı bu durumu oldukça zorlaştırdı. Bazı takımların aynı verime ulaşmaları sezonun sonunu buldu bazılarıysa hala bu tasarımdan tam bir fayda sağlayamadılar. Oysa test yasağı olmasaydı eminim ki özellikle büyük takımlar çok daha kısa sürede tasarımlarını geliştirebilirlerdi.

Ayrıca sezon içinde yapılan pilot değişikliklerinde de test yasağının etkisi belirgin bir şekilde görüldü. Bu yüzden yeni pilotların araca alışma süreleri oldukça uzadı. Örneğin yıllarca Ferrari’de test pilotluğu yapmış olan L. Badoer Massa’nın kazasından sonra sezon öncesi çok az kullanabildiği F60’ın başına geçince Raikkonen’den 2-2,5 saniye yavaş kaldı. Halbuki F60 ıle yapacağı birkaç günlük test araca alışmasını sağlayabilirdi. Aynı şey sezon ortasında araçların koltuklarına geçen genç ve yetenekli pilotlar için de geçerli.

Bir de bazı takımların yapısı, araçlarını geliştirme mantıkları tamamen test yapma üzerine kuruluydu. Örneğin Ferrari’nin kendine ait iki tane pisti olduğundan (Mugello ve Fiorano) yıllarca araçların gelişimi yapılan testlerden elde edilen datalar üzrinde yapılıyordu. Barrichello bir demecinde Ferrari’de ki yıllarında hava kararana kadar testler yaptığı günleri bildiğini belirtiyor ki bu da takımın aracı geliştirirken testlerden elde edilecek bilgilere ne kadar ihtiyaç duyduklarını bizlere gösteriyor.

Bir yasak her ne kadar tasarruf için yapılıyor olsa da bu yasağın etkilerinin de dikkate alınması gerekiyor. Önümüzdeki yıl bu yasakta bazı yumuşamalar görebiliriz, özellikle de genç pilotların F1 araçlarına daha çabuk alışmaları için sağlanacak kolaylıklar gibi ama bu yaşanan sorunlara çare olabilecek mi hep beraber göreceğiz..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: